Opgevoerd op 30 oktober, 5 en 6 november 2010
Regie: Remco Brandt Souffleuse: Ingrid Eekhoff Auteur: Haye van der Heyden |
korte inhoud
'De Flat van Jet' is een klucht, niet een gewone natuurlijk, maar wel een echte, met deuren, overspel en misverstanden. Alles d'r op en d'r aan. Geschreven door de bekende auteur Haye van der Heijden die onder meer de tv-komedies ‘In de Vlaamsche pot’ en ‘Kinderen geen bezwaar’ op zijn naam heeft staan.
Jet heeft een flat in de stad waar ze haar minnaar Karel ontmoet. Maar ze wil van hem af. En de flat heeft ze dan eigenlijk ook niet meer nodig. Karel, die ook getrouwd is - wat Jet niet weet want ze is nogal jaloers - leent de flat wel eens uit aan zoon André, die daar wel eens met een vriendinnetje komt. Maar dan neemt één van die vriendinnetjes, Natas, die op zoek is naar woonruimte, Veertje, de dochter van Jet, mee, want die zoekt ook woonruimte. En dan gaat het mis. Jet mag niet weten dat… en Karel mag niet weten dat… en Veertje mag helemaal niet weten dat… En dan verschijnt ook nog eens Jules, de man van Jet, en die mag helemaal niets weten!
Jet heeft een flat in de stad waar ze haar minnaar Karel ontmoet. Maar ze wil van hem af. En de flat heeft ze dan eigenlijk ook niet meer nodig. Karel, die ook getrouwd is - wat Jet niet weet want ze is nogal jaloers - leent de flat wel eens uit aan zoon André, die daar wel eens met een vriendinnetje komt. Maar dan neemt één van die vriendinnetjes, Natas, die op zoek is naar woonruimte, Veertje, de dochter van Jet, mee, want die zoekt ook woonruimte. En dan gaat het mis. Jet mag niet weten dat… en Karel mag niet weten dat… en Veertje mag helemaal niet weten dat… En dan verschijnt ook nog eens Jules, de man van Jet, en die mag helemaal niets weten!
rolverdeling
Jet
Karel André Natas Veertje Jules Postbode |
recensie
Fenomenale klucht Rijzenspelers!
De première van ‘De Flat van Jet’ is bijzonder knap en scherp neergezet door de cast van de Rijzenspelers. Het door Haye van der Heyden geschreven stuk komt volledig tot zijn recht in een
prachtig decor. Misverstanden, hectiek, overspel en bizarre wendingen: alle elementen van de klucht zitten in deze kolderieke voorstelling. Wanneer het doek opengaat wordt de zaal direct geconfronteerd met een ongebruikelijke start van een toneelavond. Er is een leeg decor met vanachter een douchegordijn een zeer gênant stukje spel hetgeen de opmaat vormt voor tal van
ontwikkelingen die een normaal mens in zijn hele leven niet zal meemaken.
Titelpersonage Jet, een prachtige rol van Sylvia Broos, bezit een flat in de stad die ze gebruikt samen met haar minnaar Karel. Al snel wordt duidelijk dat de overspelige relatie is doodgebloed. Karel, onnavolgbaar vertolkt door Evert van Putten, is ook getrouwd, maar dat weet Jet niet want die is nogal jaloers.
De flat wordt ook nog wel eens uitgeleend aan André, de zoon van Karel. André, mooi ingetogen rol van Peter Maarsen, heeft op zijn beurt de flat beloofd aan Natas,een vriendin van hem. Jet wil de flat van de hand doen en aan haar eigen dochter Veertje geven. En dan gaat het mis. Jet mag niet weten dat… en Karel mag niet weten dat… en Veertje mag helemaal niet weten dat… Tenslotte verschijnt ook nog eens Jules, de man van Jet, en die mag helemaal niets weten! Dan is er ook nog de postbode, die steeds op het verkeerde moment verschijnt.
De spelers van dit stuk laten zien enorm op elkaar ingespeeld te zijn en de facetten van de klucht als echte professionals tot in de kleinste finesses te beheersen. Daarnaast wordt het stuk opgezweept
door muziek, dans – een met veel durf neergezette scene van Mariska van Leeuwen – en deurgeklepper waardoor het publiek in anderhalf uur tijd de nodige emoties te verwerken krijgt. De pauze is dan ook eigenlijk een ongewenste onderbreking van het geheel maar noodzakelijk om de opgelopen bloeddruk te laten zakken.
De première van ‘De Flat van Jet’ is bijzonder knap en scherp neergezet door de cast van de Rijzenspelers. Het door Haye van der Heyden geschreven stuk komt volledig tot zijn recht in een
prachtig decor. Misverstanden, hectiek, overspel en bizarre wendingen: alle elementen van de klucht zitten in deze kolderieke voorstelling. Wanneer het doek opengaat wordt de zaal direct geconfronteerd met een ongebruikelijke start van een toneelavond. Er is een leeg decor met vanachter een douchegordijn een zeer gênant stukje spel hetgeen de opmaat vormt voor tal van
ontwikkelingen die een normaal mens in zijn hele leven niet zal meemaken.
Titelpersonage Jet, een prachtige rol van Sylvia Broos, bezit een flat in de stad die ze gebruikt samen met haar minnaar Karel. Al snel wordt duidelijk dat de overspelige relatie is doodgebloed. Karel, onnavolgbaar vertolkt door Evert van Putten, is ook getrouwd, maar dat weet Jet niet want die is nogal jaloers.
De flat wordt ook nog wel eens uitgeleend aan André, de zoon van Karel. André, mooi ingetogen rol van Peter Maarsen, heeft op zijn beurt de flat beloofd aan Natas,een vriendin van hem. Jet wil de flat van de hand doen en aan haar eigen dochter Veertje geven. En dan gaat het mis. Jet mag niet weten dat… en Karel mag niet weten dat… en Veertje mag helemaal niet weten dat… Tenslotte verschijnt ook nog eens Jules, de man van Jet, en die mag helemaal niets weten! Dan is er ook nog de postbode, die steeds op het verkeerde moment verschijnt.
De spelers van dit stuk laten zien enorm op elkaar ingespeeld te zijn en de facetten van de klucht als echte professionals tot in de kleinste finesses te beheersen. Daarnaast wordt het stuk opgezweept
door muziek, dans – een met veel durf neergezette scene van Mariska van Leeuwen – en deurgeklepper waardoor het publiek in anderhalf uur tijd de nodige emoties te verwerken krijgt. De pauze is dan ook eigenlijk een ongewenste onderbreking van het geheel maar noodzakelijk om de opgelopen bloeddruk te laten zakken.
foto's
Bekijk ook onze andere stukken:
De kelder van Jones (2011)
|
De winter onder de tafel (2010)
|