Aquarium |
Uitvoeringsdata: 11, 17 en 18 november 2023
Auteur: Nathan Vecht Regie: Ton Offerman Souffleuse: Bernadette van Harskamp |
korte inhoud
Aquarium is een zwarte komedie over privacy, veiligheid en ‘gezien willen worden’.
Maar in de eerste plaats is het een geestig toneelstuk over twee echtparen…
Televisiepresentatrice Birgit (die vreest dat ze haar bekendheid verliest) en haar geliefde Walter betrekken hun nieuwe appartement. Nog voor de verhuisdozen zijn uitgepakt, staan de buren op de stoep. De buurman doet iets bij een soort inlichtingendienst, maar wat… daar kan hij niets over loslaten. Wat begint als een onschuldige ontmoeting, verandert al snel in een nachtmerrie.
Met humor en een cynische knipoog naar de huidige samenleving, waarin alles en iedereen in de gaten wordt gehouden, sluimert het actuele thema van ‘de ondoorzichtige macht van de big data’.
We hebben het vertrouwen ‘dat het wel zo erg niet zal zijn’ en dat degene die al die informatie heeft en doorverkoopt, zonder dat wij daar weet van hebben ‘ons niets ergs willen aandoen’. Zijn we te goedgelovig? Wie nou precies wie bedot, wat werkelijkheid is of fictie, is volstrekt niet eénduidig.
In de de dialogen van het stuk wordt er met woorden gestrooid als: ‘Binnendringen, dossier laten verdwijnen, hoge prioriteit, recht op het donker, geclusterde data, destabiliserende informatie, sporen achterlaten’
Als toeschouwer voel je dan allang aan dat Walter ergens in gevangen zit waaruit ontsnappen niet meer mogelijk is. En zijn vrouw hoopt eigenlijk ook op wat meer aandacht in de nadagen van haar carrière. Je mag over deze komedie geloven wat je wil en je kan na deze voorstelling nog best rustig onderuitgezakt blijven zitten, wat je privacy betreft.
Maar het is ook een beetje beklemmend en eng om te beseffen dat; het geheim van een goede relatie is, dat je elkaar nooit echt zal kennen...
'Tussen elkaar opeten en vredig samenleven bestaat nog een heel spectrum van hoe levende wezens zich tot elkaar kunnen verhouden.’ zegt Walter dan ook, terwijl hij naar zijn aquarium kijkt...
Maar in de eerste plaats is het een geestig toneelstuk over twee echtparen…
Televisiepresentatrice Birgit (die vreest dat ze haar bekendheid verliest) en haar geliefde Walter betrekken hun nieuwe appartement. Nog voor de verhuisdozen zijn uitgepakt, staan de buren op de stoep. De buurman doet iets bij een soort inlichtingendienst, maar wat… daar kan hij niets over loslaten. Wat begint als een onschuldige ontmoeting, verandert al snel in een nachtmerrie.
Met humor en een cynische knipoog naar de huidige samenleving, waarin alles en iedereen in de gaten wordt gehouden, sluimert het actuele thema van ‘de ondoorzichtige macht van de big data’.
We hebben het vertrouwen ‘dat het wel zo erg niet zal zijn’ en dat degene die al die informatie heeft en doorverkoopt, zonder dat wij daar weet van hebben ‘ons niets ergs willen aandoen’. Zijn we te goedgelovig? Wie nou precies wie bedot, wat werkelijkheid is of fictie, is volstrekt niet eénduidig.
In de de dialogen van het stuk wordt er met woorden gestrooid als: ‘Binnendringen, dossier laten verdwijnen, hoge prioriteit, recht op het donker, geclusterde data, destabiliserende informatie, sporen achterlaten’
Als toeschouwer voel je dan allang aan dat Walter ergens in gevangen zit waaruit ontsnappen niet meer mogelijk is. En zijn vrouw hoopt eigenlijk ook op wat meer aandacht in de nadagen van haar carrière. Je mag over deze komedie geloven wat je wil en je kan na deze voorstelling nog best rustig onderuitgezakt blijven zitten, wat je privacy betreft.
Maar het is ook een beetje beklemmend en eng om te beseffen dat; het geheim van een goede relatie is, dat je elkaar nooit echt zal kennen...
'Tussen elkaar opeten en vredig samenleven bestaat nog een heel spectrum van hoe levende wezens zich tot elkaar kunnen verhouden.’ zegt Walter dan ook, terwijl hij naar zijn aquarium kijkt...
spel
Bekijk ook onze andere stukken:
NNB (2024)
|
De eetkamer (2023)
|