BedgeheimenOpvoeringsdata: 24, 30 en 31 maart 2012
Regie: Remco Brandt Souffleuse: Ingrid Eekhoff Auteur: Haye van der Heyden |
korte inhoud
In Bedgeheimen gaat het om twee echtparen waar het vuur van het huwelijk is beland in futloosheid en sleur. De wil om er nog iets van te maken is wel aanwezig maar of de scherven nog zijn te lijmen en de pogingen voor verzoening zinvol zijn, zijn te betwijfelen. Twijfel, midlife en aanvaarding van een onontkoombaar lot staan lijnrecht tegenover passie, ontdekking, lust en liefde. Twee stellen die vechten tegen de zichtbare en onzichtbare elementen en vooral tegen zichzelf en het ouder worden. Daar tegenover twee jonge mensen in de kracht van het leven en het prille ontdekken van… de liefde.
Heerlijke ingrediënten voor een komedie in twee bedrijven. Het stuk zal zeker verrassen door de wijze waarop het gespeeld gaat worden en ook het decor is anders dan zoals men dat normaal gewend is.
Heerlijke ingrediënten voor een komedie in twee bedrijven. Het stuk zal zeker verrassen door de wijze waarop het gespeeld gaat worden en ook het decor is anders dan zoals men dat normaal gewend is.
rolverdeling
Francien
Jaap Tim Plien Otto Sophie Thea/Esmee/Melissa/Stalletje Voice over/Barman/Zang Zang |
recensie
Verrassende ‘Bedgeheimen’ door de Rijzenspelers
De Rijzenspelers hebben met ‘Bedgeheimen’, die zaterdag 24 maart zijn première beleefde, weer bewezen over een zeer talentvolle cast te beschikken die elk stuk naar zijn hand kan zetten alsof het juist voor hen gemaakt is. Haye van der Heyden heeft het niet gemakkelijk gemaakt met zijn rake bewoordingen en korte snelle scènes maar in het tempo waarin de Rijzenspelers dit speelden was dat nu ook juist weer de kracht.
Als het doek opengaat zien we een leeg toneel. Daarna doen de openingsscènes een enorm beroep op het publiek om te schakelen en laten een bijna experimentele start zien van een toneelstuk. Waar gaat dit heen, wat hebben de losse scènes met elkaar te maken en dan ook nog de afwisseling met live zang, het publiek werd in korte tijd in een kleine rollercoaster gebracht. Soms werd het tempo zo opgevoerd dat het publiek nauwelijks tijd had om te reageren omdat een nieuwe situatie alweer geschetst werd en men alles wilde volgen. Een mooi samenspel van licht, geluid, teksten en spel. Uiteindelijk blijken alle korte scènes samen te vallen en wordt de eenheid duidelijk die overigens geraffineerd door van der Heyden in elkaar gezet is.
Relatiekomedie is de ondertitel van ‘Bedgeheimen’ en dat kwam geheel uit de verf door het spel van de spelers. Het publiek herkende de vele geschetste situaties die gênant ontroerend,
hilarisch, tenenkrommend en realistisch waren. De fans van de teksten van Haye van der Heyden kwamen geheel aan hun trekken.
In ‘Bedgeheimen’ zien we 2 stellen waar het vuur en de liefde uit de relatie verdwenen is. Prachtige
rollen van Margaret Vreken als de levenslustige Francien die het met haar saaie man Jaap moet doen, prima typecasting door daar Evert van Putten voor te kiezen. Daartegenover het stel Plien, mooi uitgespeeld door Brigitte Mes, en haar zoekende man Otto, een goede rol van Arjo Lanser. In dit stuk debuteerde de talentvolle belofte Robert Arendse als de jongen die het beste voorbehoedmiddel is met als tegenspeelster Wietske Pet. Het stuk zelf heeft al veel verrassende elementen maar is door de toevoeging van enkele live gezongen nummers nog dieper en afwisselender geworden. Prima zang door Dennis Wijnhout en Colette Lanser.
De Rijzenspelers hebben met ‘Bedgeheimen’, die zaterdag 24 maart zijn première beleefde, weer bewezen over een zeer talentvolle cast te beschikken die elk stuk naar zijn hand kan zetten alsof het juist voor hen gemaakt is. Haye van der Heyden heeft het niet gemakkelijk gemaakt met zijn rake bewoordingen en korte snelle scènes maar in het tempo waarin de Rijzenspelers dit speelden was dat nu ook juist weer de kracht.
Als het doek opengaat zien we een leeg toneel. Daarna doen de openingsscènes een enorm beroep op het publiek om te schakelen en laten een bijna experimentele start zien van een toneelstuk. Waar gaat dit heen, wat hebben de losse scènes met elkaar te maken en dan ook nog de afwisseling met live zang, het publiek werd in korte tijd in een kleine rollercoaster gebracht. Soms werd het tempo zo opgevoerd dat het publiek nauwelijks tijd had om te reageren omdat een nieuwe situatie alweer geschetst werd en men alles wilde volgen. Een mooi samenspel van licht, geluid, teksten en spel. Uiteindelijk blijken alle korte scènes samen te vallen en wordt de eenheid duidelijk die overigens geraffineerd door van der Heyden in elkaar gezet is.
Relatiekomedie is de ondertitel van ‘Bedgeheimen’ en dat kwam geheel uit de verf door het spel van de spelers. Het publiek herkende de vele geschetste situaties die gênant ontroerend,
hilarisch, tenenkrommend en realistisch waren. De fans van de teksten van Haye van der Heyden kwamen geheel aan hun trekken.
In ‘Bedgeheimen’ zien we 2 stellen waar het vuur en de liefde uit de relatie verdwenen is. Prachtige
rollen van Margaret Vreken als de levenslustige Francien die het met haar saaie man Jaap moet doen, prima typecasting door daar Evert van Putten voor te kiezen. Daartegenover het stel Plien, mooi uitgespeeld door Brigitte Mes, en haar zoekende man Otto, een goede rol van Arjo Lanser. In dit stuk debuteerde de talentvolle belofte Robert Arendse als de jongen die het beste voorbehoedmiddel is met als tegenspeelster Wietske Pet. Het stuk zelf heeft al veel verrassende elementen maar is door de toevoeging van enkele live gezongen nummers nog dieper en afwisselender geworden. Prima zang door Dennis Wijnhout en Colette Lanser.
foto's
Bekijk ook onze andere stukken:
De Richel (2012)
|
Nu even niet - Nu even wel (2011)
|